Dogoterapia to proces terapeutyczno – edukacyjny. Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowanych terapeutów w oparciu o metody wspomagające wszechstronny rozwój dziecka. W toku profesjonalnie dobranych ćwiczeń dziecko ma intensywny i bezpośredni kontakt ze specjalnie przygotowanym psem. Dzięki temu następuje prawidłowa socjalizacja dziecka, redukcja lęku i stresu. Proces psychoterapeutyczny i edukacyjny przebiega harmonijnie i przyjemnie dla dziecka. Różnorodność bodźców dostarczanych podczas spotkania terapeuty, psa i dziecka ułatwia zapamiętywanie oraz pojmowanie świata. Wpływa na harmonijny rozwój wszystkich sfer:
- Fizycznej, poprzez:
- usprawnienie funkcji motorycznych – motoryka mała i motoryka duża
- usprawnienie umiejętności poruszania się na wózku
- usprawnienie poczucia równowagi
- aktywizacja w podejmowaniu działań
- Psychicznej, poprzez:
- usprawnienie komunikacji
- usprawnienie umiejętności koncentracji uwagi
- podwyższenie samooceny
- redukcja lęku
- obniżenie poczucia samotności
- aktywizacja i dawanie poczucia bycia potrzebnym i ważnym
- ułatwienie funkcjonowania w grupie
- ułatwienie interakcji z innymi
- gotowość do podejmowania ćwiczeń
- rozwijanie empatii
- otwarcie na świat
- wzrost opiekuńczości
- wzrost zaufania
- Edukacyjnej, poprzez:
- zwiększenie zasobu słownictwa
- ćwiczenie pamięci krótko i długoterminowej
- kształtowanie pojęć takich jak kolor ,wielkość, kształt itp.
- umiejętność socjalizacji
- pobudzenie umysłowe
W naszym centrum opieramy się na standardach organizacji DELTA USA, która wyróżnia trzy formy kontaktu terapeutycznego: AAA, AAT, AAE.
AAA Animal Assisted Activity – czyli spotkania z psem w celu nawiązania pozytywnej więzi pomiędzy terapeutą a dzieckiem, pobudzenia sfery emocjonalnej i zachęcenia do aktywnego uczestniczenia w zajęciach terapeutycznych.
AAT Animal Assisted Terapy – planowe, ustandaryzowane, profesjonalne zajęcia terapeutyczne z udziałem psa mające konkretny cel terapeutyczny z określoną, konkretną metodyką
AAE Animal Assisted Education – edukacyjne zajęcia z psem, rozwijające sferę intelektualną oraz świadomość przyrodniczą dziecka. Spotkania oparte są na specjalnym programie dogoterapeutycznym bazującym na obowiązującej podstawie programowej danego etapu edukacyjnego.